Tuesday, March 06, 2007

Igiena presei

Stire pe Antena 3

Rahova si Ferentari - Nou paradis imobiliar

Pentru cine stie zona, e un titlu cel putin socant, daca nu hilar. Pentru cine nu, ei bine, sa spunem asa, eufemistic, ca este un gross overstatement...

"Deschiderea unui nou mall în zona Rahova este aşteptată de agenţiile imobiliare care preconizează creşteri de cel puţin 20% a (sic) preţurilor apartamentelor din zonă."

Tovarasi, e abia o amarata de groapa, nici macar fundatia nu a fost turnata. Si oricum, preturile au crescut deja cu peste 30%. Domnu' Voiculescu, eu credeam paradisul ar trebui sa fie pentru oameni, nu pentru speculanti imobiliari.

Si cu atat mai mult nu pentru redactori care folosesc oximoronul pe post de bixtonim, nu se informeaza si fac dezacorduri cand scriu stiri...


Stire pe Yahoo

Din ciclul "Daca ii rupi toate piciorushele, gandacul devine lenes":

"Teenage girls who frequently read magazine articles about dieting were more likely five years later to practice extreme weight-loss measures such as vomiting than girls who never read such articles, the University of Minnesota study found."

Titlul articolului? "Reading diet articles could be unhealthy".

Intre doua evenimente care se coreleaza nu exista in mod necesar o relatie de cauzalitate. Se cheama Post Hoc Ergo Propter Hoc, e una dintre erorile clasice de logica a argumentarii, curs la care redactorul in cauza a cam lipsit.

Sa invatzam impreuna despre logical fallacies, zic.


Stire la Antena 1

Gabriela Vranceanu Firea lauda "Saptamana financiara" la Observatorul de la ora 20:00, acum vreo 2 saptamani. Aparent, este singura publicatie pe economic care a inregistrat o crestere de public in perioada analizata, restul fiind in scadere.

Nu stiu de ce, da chestia asta imi face greatza. O fi faptul ca e reclama mascata in stiri? Sau amintirea felului in care incerca Nastase sa isi ridice scorul electoral la alegeri, declarandu-se presedinte dupa rezultatele partiale, doar doar o mai descuraja prezentza la urne a votantzilor portocalii, invitand rosii la un ultim asalt shtampilaresc. Sau poate ca e senzatia de redactor la "Femeia" pe care mi-o lasa femeia asta, care nu se poate abtine si trimite poza cu odrasla din dotare la propria rubrica "Ba al nostru-i mai frumos"*.

Care e rostul acestui demers? It beats me... Daca o faci pentru a atrage publicitate, scrie un raport catre media plannerii din agentii, oricum ei sunt cei care au in mana painea si cutzitul. Nu are sens sa folosesti stirile pentru asta, minutul costa mult la ora aia si e pacat. Doar ca ei sunt un public tehnic, ceva mai greu de pacalit cu matematica. Si oricum aia stiu mai bine ca tine cum te misti pe piata...

Singura explicatie logica e ca incearca sa convinga cititorii de presa economica sa schimbe barca, folosind genul asta de trucuri ieftine... Jenant. Dar tipic pentru trusturile media din Romania.

P.S. Cautand textul stirii, am dat peste un post al lui Zoso, care a abordat si el subiectul, dintr-o perspectiva matematica mai mult sau mai putin corecta. Cititi totusi, merita... La fel si comentariile.

-
* genul ala de rubrica din perioada in care tabloidele romanesti erau pudice, unde parintzii trimiteau poze cu ala micu', un fel de Daciada imagistica cu decretzei...

No comments: