Monday, March 05, 2007

Amur: Astra Zeneca meets Astral Telecom

Nu am nici cea mai vaga idee cine a facut noul logo al companiei de constructii Amur. Evident, un designer bun din punct de vedere tehnic. Daca faci abstractie de pozitionarea relativa a elementelor din ansamblu (slogan vs. simbol + logotip), executia este una peste medie - un salt calitativ major de la combinatzia cap de tigru de taiga/dungi de Lada de curse/typo considerat modern in anii '60, inca vizibila pe situl web al companiei.

Problema e insa faptul ca avem in fatza inca un exemplu de "imprumut conceptual" - la nivelul asta de executie, nu pot sa cred ca autorul nu cunostea cele doua exemple citate in titlu. In sfarsit, e o chestiune care tine mai mult de etica decat de trademark infringement. Designerul a avut macar bunul simt sa copie mai mult metoda/ideea si mai putin executia grafica, macar atat cat sa aiba a fighting chance in cazul in care e contestat.

Dincolo de asta, simbolul e bine gandit si construit. Pe langa sugestia a la Astra Zeneca de dublu A/A-M, mai exista acolo cateva asocieri/nivele de interpretare care imi plac foarte mult:

1. Capcana, simbol al trapperilor de pe Amur

Simbolul sugereaza o capcana deschisa, unul dintre obiectele foarte specifice spatiului geografic descris de nume. Probabil ca multi dintre voi va amintiti de o carte care se cheama "Prin taigaua extremului orient", scrisa de Vladimir Arsenyev, un explorator rus care a cartografiat zona intre 1902-1907.

Pentru mine, precum si pentru multi dintre cei prin mana carora trec hartii purtand acest logo, a fost una dintre lecturile cu rol formator ale copilariei. Ca si ei, am citit cu sufletul la gura aventurile lui Dersu Uzala* (fumator de pipa, cum altfel), vanator si trapper care se plimba fix prin zona aia strabatuta de fluviile Ussuri/Amur. De la el am invatzat o gramada de lucruri despre grija fatza de ceilalti, despre respectul fata de natura, despre incredere, loialitate si cinstea obrazului... o sa o citez pe Svetlana Munzuk, fiica actorului care l-a intruchipat pe Dersu:

"...Dersu – it's the friendship, the cleanness of ideas and actions, the goodness, the harmony and love to neighbouring people and nature."

Nu poti sa nu zambesti in tine, pe jumatate vesel, pe jumatate trist, cand vezi logo-ul asta.


2. Cortul/ideea de adapost/structura moderna inspirata din design-ul traditional

Simbolul comunica ideea de adapost, de structura moderna care pune in valoare un design traditional, simplu si testat in timp, amintind de adaposturile usoare construite de aceiasi trapperi. E o structura de rezistenta clasica, un arc de cerc ridicat de la orizontala la verticala.


3. Trecerea de la un spatiu mental estic la cel universal. Deschiderea catre lume

Din nou carti. Logo-ul asta transfera povestea din cartea lui Andrei Makine, "Pe vremea fluviului Amur", in domeniul constructiilor. Avem in fatza o firma care a functionat intr-un spatiu inchis si care acum descopera o lume care se deschide catre ea, in toata splendoarea ei.


Concluzie

Din punctul meu de vedere, simbolul construieste subtil asocieri, achitandu-se cu succes de o sarcina dificila: transferul equity-ului generat de ideea de traditional cu parfum rusesesc (care in domeniul constructiilor se traduce prin simplitate si soliditate, capacitatea de a construi la scara mare si de a duce la capat proiecte grandioase) catre un concept identitar evident modern.

Un singur lucru as mai vrea sa ii spun designerului care a creat acest logo:

Mestere, mi-a placut simbolul, dar nu mi-a placut faptul ca ai copiat metoda. Tocmai de aia iti zic: nu merita sa strici stofa pe care o ai croind-o dupa modelul si marimea altora.

Multa bafta si mai ales originalitate!

_
* Personajul a stat la baza a doua filme, unul rusesc, din 1961, si unul japonezo-rusesc, din 1975. Cel din urma, regizat de Akira Kurosawa, a luat Oscarul pentru cel mai bun film strain si Marele Premiu la Festivalul de Film de la Moscova. Highly recommended, ca si cartea de altfel...

5 comments:

Adrian Mironescu said...

Nu se compară nici pe departe cu ce e acum pe site-ul companiei. Eu vad în actuala identitate un A cu umbră şi un simbol de infinit.
Daca mai facem cautari, ar fi putut fi o apropiere mult mai mare de noua identitate a Alcatel-Lucent dar am văzut logo-ul Amur înainte de a se fi făcut unirea dintre Alcatel şi Lucent decicade posibila legătură.

Corin Chiriac said...

Am aflat intre timp cine sunt autorii: Innerpride, care mi-au cerut si un drept la replica... Granted.

Comentariul va fi postat, il astept.

proro said...

nu pot sa spun ca imi displace logo-ul, oricum e mult peste ceea ce au ei pe site :)

singurul meu semn de intrebare ar fi asupra culorilor folosite sunt foarte asemanatoare cu cele de la astral ;)

georgia_italic said...


>http://www.brandsoftheworld.com/countries/ar/152207.html


daca tot e sa vorbim de asemanari; vrei nu vrei, ajungi la solutii care au mai fost folosite. mai grav e daca lipseste si latura morala a autorului, care se inspira de unde poate, din solutii testate deja.

oricum, e frumos fata de ce era anteior, si e un plus pentru amur.

Corin Chiriac said...

As adauga Thrivent.