Tuesday, February 27, 2007

Zapping through history

Am ajuns la concluzia ca ma ingrozeste usurinta cu care romanii se trag de sireturi cu istoria. Nu stiu de ce mi-a luat atat de mult timp sa inteleg natura acestei relatii nepotrivite; era evident ca subiectul ma jena, precum un cui in talpa.

Timp de vreo cateva luni bune, intr-o intersectie prin care treceam zilnic in drumul meu spre birou, imi cadeau ochii pe sloganul unei companii din Republica Moldova (oare ce o mai fi facand prietenul meu, tovarasul prim ministru Tarlev?):

Basarabia - Mai mult decat covoare!
Un truism usor deranjant.

Apoi, a fost acel clip care vindea servicii Zapp si istorii alternative, folosind imaginea lui Nicolae Ceausescu, fara a plati drepturile de imagine succesorilor. Obositor, dupa ce cafeaua Elite a tras concluzia ca dimpotriva, am fost cu totii in serviciul lui, iar ciocolatzelele Rom incearca periodic sa ne aduca aminte ca in subconstientul nostru, ne e dor sa fim tunsi cu forta si verificati la matricola.
Rom Tricolor - Ceausescu & Mini Me
Loialitatea fata de marca e inca un obiect rigid si incomod, atat pentru consumatorul cat si pentru marketerul roman. Din cauza lipsei exercitiului de branding lipsesc formele noi. Nu ai in ce sa o pui, in concluzie macar pentru o perioada ea trebuie sa pastreze aceleasi forme vechi, trebuie amestecata cu un pic de frica si nostalgie, ca sa nu se taie maioneza comunicarii. Un adevar trist, nu-i asa? Mentalul colectiv isi mai doreste inca un tatuc, se vede cu ochiul liber - fantoma lui iese periodic din urna. Iata un motiv in plus pentru care recursul la istorie nu eludeaza meandrele concretului, cand vine vorba de publicitate.

Picatura care a umplut paharul are insa alta culoare. Ea a fost turnata peste ceva vin de Cotnari, vandut in doua clipuri diferite de doua instantieri ale lui Stefan cel Mare, de catre un al treilea Stefan cel Mare si Color, care s-a apucat sa vanda ziare. Nu stiu cum simt altii, da mie mi se pare hai sa spunem... usor nedemn sa demonetizezi un simbol national pentru a crea un nenorocit de concept publicitar, oricat de misto ti s-ar parea ca ar fi el.
Stefan Cel Mare si Color
Daca tot l-ati colorat pe om, eu zic sa puneti si niste bannere peste mormantul de la Putna. Si faceti si un chiosc de vin si unul de ziare, poate se plictisesc sau li se face sete la fraierii aia care se aduna uneori acolo sa stea la coada, asta da lovitura de marketing.

No comments: