Tuesday, November 07, 2006

Cine si ce a mai furat lately

Dupa cum stiti, in orice designer sau creativ exista tentatia aruncatului cu privirea la ce au facut altzii, pe alte pietze. In agentii se numeste "etapa de cercetare", "inspirational", "cercetare competitiva", etc. Eufemisme... sunt putini cei care folosesc procesul pentru a nu merge pe cai batatorite, sau pentru a se feri de acuzatii de plagiat. Ii numeri pe degete. O a doua categorie, destul de extinsa pe la noi prin batatura, sunt cei care fac asta pentru a copia elemente de comunicare: design style, modele functionale, personaje, tone of voice etc.

Mai exista insa si o a treia specie - cei care copie grosier, porceste, ingrozitor, fara jena. Iata cateva exemple recente:

1. Spotul de la Zapp vs. cel de la Nextel, caz deja dezbatut de ceva vreme.

2. Eticheta de la Sec de Murfatlar vs. cele pentru Greystone Wine create de James Cross si premiate de AIGA (American Institute of Graphic Arts) in 2004.

Iata si un new entry de nivel 2, care ma deranjeaza la un nivel cat se poate de personal:

3. Arhiva de vise de pe http://www.coca-cola.ro/ (Coca-Cola Romania) vs. tufaciviitorul.ro (Connex). Acum ca D'Arcy nu mai e, iar Connex a devenit Vodafone, cine dracu sa mai protesteze. Iaca o fac eu, pentru ca TFV ul a ramas proiectul meu de suflet. Magarilor, nici nu l-ati lasat sa se raceasca bine.

2 comments:

Anonymous said...

tare..nu stiam..multumim ca ne "iluminezi":)
Stii de emisiunea Cultura Libre de pe TVR 1? am vazut in seara asta, si cred ca sunt oameni din industria ta:)

Anonymous said...

Pe cea cu vinul nu o gasesc, nu decat un print, sau cel putin asta am gasit eu pe site-ul ala...dar cele cu Nextel si Coca-Cola..buuuuu
Sunt un mare fan al reclamelor, si desi am intrat din curiozitate pe blog-ul tau, pentru ca stiam e el de la amica noastra comuna:) imi place foarte tare:)
Inclusiv partea cu pipele:)