Il pui sa iti creeze un set de piese de sah.
E suficient pentru a verifica daca intelege ideea de unitate stilistica, daca esteticul urmareste functia, daca piesele reusesc sa isi pastreze caracterul distinct si sa se diferentieze intre ele, sau daca designerul s-a gandit la costul de productie ca la un criteriu. In plus, avantajul e ca ai intotdeauna in fata un etalon clasic, mai exact neoclasic, setul Staunton.
Apropo de acest set, trebuie spuse 2 chestii interesante.
Primul ar fi faptul ca succesul lui e mai degraba un simptom al unei revolutii care incepe in perioada victoriana, si care va da lumii multe exemple de design excelent: standardizarea. Faptul ca setul a fost gandit de mintea mesterului pentru a putea fi produs in masa, la un cost redus, l-a facut sa se raspandeasca foarte repede in lume si sa devina setul clasic de sah al perioadei moderne.
Al doilea lucru care merita mentionat e ca de fapt, designul acestui set nu ii apartine lui Staunton, ci lui Nathaniel Cook si/sau cumnatului sau John Jaques, proprietar al unei firme care producea jocuri - Jaques of London. La vremea respectiva (1849), Staunton, probabil cel mai bun jucator al momentului si autorul celei mai celebre rubrici de sah din istorie (Illustrated London News), a functionat doar ca celebrity endorser pentru acest set. Din cate stiu si din cate au cercetat istoricii, e foarte posibil ca acesta sa fi fost probabil primul caz de celebrity endorsement comercial, in sensul modern al cuvantului.
Hai totusi sa mai spunem ceva. Exista un Staunton care a avut totusi o contributie directa si majora in evolutia designului - botanistul George Leonard Staunton, care angajat fiind de Compania Indiilor, a descoperit acel Earl Grey consumat in cantitatzi industriale prin unele birouri pe care le cunosc, la naiba, atat de bine.
No comments:
Post a Comment